woensdag 2 februari 2011

Winterrust

Mijn dieren zijn nog in winterrust. Het gaat om 1.1. Elaphe dione (China, Chinese steppenslang), 1.1. Zamenis persicus (Perzische rattenslang); 1.1. Heterodon nasicus (Westelijke haakneusslang) en 2.1. Lampropeltis triangulum campbelli (Campbells melkslang). Verder heb ik nog een koppel rode rattenslangen (Pantherophis guttatus), waarvan het vrouwtje een wildkleur en het mannetje een albino is. Dit nog jonge koppel staat op een andere kamer en krijgt geen specifieke winterrust.

Ik houd de dieren tijdens de winterrust in hun terraria, die op een onverwarmde (studeer)kamer staan. De lampen en verwarmingsapparatuur zijn vanzelfsprekend uitgeschakeld. Veel slangenhouders laten hun dieren overwinteren in een koelkast of kelder. Daar heersen lagere en constantere temperaturen dan in een onverwamde studeerkamer. Helaas heb ik niet de beschikking over een kelder, terwijl de temperaturen in mijn schuur tijdens perioden van langdurige vorst te ver dalen.

Alle door mij gehouden soorten komen uit gematigde streken, waar de winters te streng zijn voor een vrolijk slangenbestaan. De dieren gaan in de vrije natuur daarom in winterrust: ze verstoppen zich in vorstvrije holen en spelonken om pas weer te voorschijn te komen als de temperaturen hoog genoeg zijn om koudbloedige dieren weer tot activiteit te bewegen. Tijdens de winterrust eten de dieren niet, maar drinken ze wel. Om de dieren zo natuurlijk mogelijk te verzorgen, is het raadzaam hen in gevangenschap ook een rustperiode te gunnen. Bovendien heeft de winterrust een gunstige uitwerking op de geslachtsdrift, wat wel zo prettig is als men met de dieren wil kweken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten